Niedobór witaminy D – kiedy rozpocząć suplementację

Poprawia nastrój i odporność, chroni dzieci przed krzywicą, a dorosłych m.in. przed osteoporozą i nadciśnieniem tętniczym. Witamina D pełni bardzo ważną rolę w ludzkim organizmie. Niestety, większość z nas cierpi pod tym względem na niedobór – dlatego konieczna jest suplementacja, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Według badań 9 na 10 osób w Polsce cierpi na niedobór witaminy D. Wszystkiemu winien klimat. Witamina D przedostaje się bowiem do organizmu ludzkiego na dwa sposoby: z przyjmowanym pożywieniem oraz na drodze syntezy skórnej, do której dociera promieniowanie słoneczne UV. O ile więc w słoneczne lato witamina D jest obecna w naszym organizmie, o tyle w sezonie jesienno-zimowym, a nawet wczesnowiosennym, musimy pomyśleć o uzupełnianiu jej niedoborów. Gdzie się ukrywa witamina D Dla ludzkiego organizmu kluczowe znaczenie mają dwie formy witaminy D: D2 oraz D3. Witaminę D2 znajdziemy w roślinach, grzybach i drożdżach, natomiast witaminę D3 – w tłustych rybach morskich (np. łososiu, makreli, węgorzu), serach i jajach. Trzeba przyznać, iż jest to dość ograniczona gama produktów. W rzeczywistości dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości witaminy D z pożywienia wymagałoby codziennego spożywania np. 200 g pieczonego łososia, 660 g makreli lub 20 jajek! Oczywiście produkty te można zróżnicować, jednak i tak dieta pozostałaby dość monotonna. Warto też sobie uświadomić, iż samo nastanie sezonu letniego nie zapewni nam odpowiedniej ilości witaminy D w procesie syntezy skórnej. Tym bardziej, jeśli większość słonecznych dni dorośli spędzają w zamkniętym biurze, a dzieci w domu przed tabletem. Aby proces syntezy mógł się uruchomić, każdego dnia między godziną 10.00 a 15.00 powinniśmy wystawić minimum 18% ciała na ekspozycję słoneczną – przynajmniej przez 15 minut. Przy czym według najnowszych badań nie ma na to wpływu stosowanie kremów z filtrem. Suplementować czy nie Witamina D pełni bardzo ważną rolę w zapobieganiu krzywicy u dzieci w okresie wzrostu, prawidłowej pracy okładu kostnego, ale też wzmacnia odporność, zapobiega rozwojowi infekcji, zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy oraz korzystnie wpływa na nastrój, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Niedobór tej witamy może przyczynić się do rozwoju nadciśnienia tętniczego, choroby wieńcowej, astmy, osteoporozy, a nawet stwardnienia rozsianego i niewydolności serca. W okresie jesienno-zimowym praktycznie każdy powinien zadbać o suplementację witaminy D. W okresie wiosenno-letnim przede wszystkim te osoby, które nie mają możliwości codziennego eksponowania ciała na słońce. Ustalenie odpowiedniej dawki witaminy D można poprzedzić wykonaniem badania diagnostycznego oznaczającego poziom 25(OH)D we krwi. Na podstawie uzyskanego wyniku lekarz określi poziom niedoboru i zaleci odpowiednią dawkę suplementu. Dawkowanie witaminy D W przypadku osób niecierpiących na poważne schorzenia i otyłość, zastosowanie mogą znaleźć wytyczne Polskiego Towarzystwa Endokrynologicznego dla Europy Środkowej. Według nich niemowlętom do 6. miesiąca życia należy podawać witaminę D w dawce 400 j.m./na dobę, a miedzy 6. a 12. miesiącem - 400–600 j.m. Dzieci od 1. roku życia i nastolatki powinny przyjmować witaminę D w dawce 600–1000 j.m./na dobę. Dorośli - 800–2000 j.m./na dobę, w zależności od masy ciała. Natomiast osoby po 65. roku życia - 800–2000 j.m./na dobę przez cały rok.