Czy jajka podwyższają cholesterol? Obalamy mity!

Podstawowym orężem w walce z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi jest zbilansowana dieta. Wbrew pozorom to nie jajka są pierwszym produktem, który należy z niej usunąć. To przede wszystkim potrawy tłuste, żywność wysoko przetworzona i słodycze. Sprawdź, ile jajek możesz zjeść dziennie i jak zadbać o prawidłową pracę układu krwionośnego. Statystyczny Polak zjada 3 jajka tygodniowo. W naszej mentalności wciąż pokutuje przekonanie, iż codzienne jedzenie jaj szkodzi. Tymczasem przeprowadzone w ostatnich latach badania wykazały, iż jajko spożyte każdego dnia nie tylko dostarcza organizmowi cennych składników odżywczych, ale też przyczynia się do zachowania prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi. Witaminowa bomba Jajka mają bardzo wysoką wartość odżywczą. Dostarczają naszemu organizmowi cennych witamin i minerałów. Znajdujemy w nich m.in. witaminę D, A, B12, B1, B2 i E, a także łatwo przyswajalne żelazo, jod, wartościowe białko, fosfor, cynk, luteinę oraz zeaksantynę. Jajka oczywiście zawierają też cholesterol. Należy jednak pamiętać, iż w odpowiednich ilościach jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Szkodzi dopiero jego nadmiar. Spożycie jajek jako elementu zdrowej, zbilansowanej diety, nie niesie ze sobą ryzyka wystąpienia podwyższonego poziomu cholesterolu we krwi. Nie stanie się tak nawet wtedy, gdy osoba zdrowa zje jednorazowo 2-3 jajka. Specjaliści z Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej (NCEŻ) zalecają spożycie jednego jajka dziennie przez dorosłych i dzieci. Żółtko jajka ma wyjątkowo korzystny stosunek wielonienasyconych kwasów tłuszczowych do cholesterolu. Zawiera też dużo fosfolipidów – podstawowego budulca błon komórkowych, w tym wątroby. Jeśli nie jajka, to co? Podwyższony poziom cholesterolu to problem wielu Polaków. Niestety zbyt często go bagatelizujemy. Prawda jest taka, iż to nie nadmierne spożycie jajek jest odpowiedzialne za tworzenie się tzw. blaszki miażdżycowej w ścianach tętnic, które może doprowadzić nawet do miażdżycy i choroby wieńcowej. To przede wszystkim tłuszcze nasycone i tłuszcze trans. Znajdziemy je m.in. w żywności wysoko przetworzonej – fast-foodach, chipsach, tłustym mieście, podrobach, czy smalcu, ale też w słodyczach, niektórych produktach typu instant i mrożonkach. Osoba zmagająca się z podwyższonym poziomem cholesterolu we krwi musi zadbać o właściwą dietę. Problemu tego nie można bagatelizować. Oprócz usunięcia z codziennego menu produktów podnoszących poziom cholesterolu i wprowadzenia takich, które pomagają go obniżać, często trzeba też wprowadzić zmiany w stylu życia. Rzucenie palenia, aktywnoś fizyczna (początkowo umiarkowana, szczególnie przy nadwadze i problemach z sercem) i unikanie stresu to niezbędne elementy w walce z wysokim poziomem cholesterolu. Co jeść, by być zdrowym Bardzo korzystna dla prawidłowej pracy układu krwionośnego jest dieta oparta na produktach roślinnych. Silnym orężem w walce z podwyższonym poziomem cholesterolu są m.in. kwasy omega-3. Znajdziemy je m.in. w orzechach, siemieniu lnianym, olejach, pestkach dyni, nasionach słonecznika czy migdałach. Zamiast tłustego czerwonego mięsa należy wybierać np. kurczaka czy indyka.